توضیحات کامل :

اصول ایمنی راه پله

 

اصول ایمنی

پله معمول‌ترین وسیله‌ی ارتباطی بین دو سطح با ارتفاع متفاوت است. در صورت طراحی و اجرای صحیح و درست، می‌توان پله‌ای در ساختمان به وجود آورد که در مواقع عادی، کاملاً قابل استفاده و راحت و در زمان بروز حادثه از قبیل آتش سوزی و زلزله، مقاوم و ایمن باشد. پس در هنگام اجرای آن رعایت نکات ایمنی لازم و ضروری است.
جهت اجرای پله، مراحل مختلفی از جمله عملیات پی سازی و نصب صفحه ستون مربوط به تیر اهن پله، برشکاری و جوشکاری تیرآهن‌های مربوط به پله، اجرای طاق ضربی دال پله و دوغاب ریزی روی آن و همچنین نصب و اجرای سنگ پله وجود دارند که در هر مرحله لازم است از وسایل ایمنی مربوط به کار خود استفاده کرد.
کارکردن بالا و اطراف راه پله‌ها و نردبان‌ها مخاطره آمیز است. به عنوان نمونه راه پله‌ها و نردبان‌ها منابع عمده‌ی صدمات و تلفات در میان کارگران ساختمانی هستند. و بسیاری از این صدمات به حدی خطرناک هستندکه در زمان پایان کار هم الزامی هستند. مقررات OSHA شامل تمام راه پله‌ها و نردبان‌های استفاده شده در ساختمان، تعویض، تعمیر، نقاشی، دکوراسیون و تخریب کارگاه‌های تحت پوشش استاندارد‌های ایمنی و بهداشت ساختمان‌ها می‌شود.